Digital tillgänglighet – en utmaning för många branscher

På ETU är vi stolta över att ha fått i uppdrag av Post- och Telestyrelsen (PTS) att genomföra en omfattande undersökning av tillgängligheten på webbplatser och appar inom olika branscher.

Undersökningen fungerar som en temperaturmätare för konsumentmarknaden och visar på betydande utmaningar när det gäller digital tillgänglighet, och omfattar 15 privata aktörers webbplatser och appar inom bland annat:

  • e-handel
  • försäkringsbranschen
  • digitala hälsotjänster
  • transportbolag
  • sök- och jämförelsetjänster
  • media- och kulturbranschen.

Allvarliga brister i användbarhet

Granskning av 15 webbplatser och 11 appar visar på stora tillgänglighetsproblem. Bland annat är:

  • 14 av 15 webbplatser är mycket svåra att använda för personer med funktionsnedsättningar.
  • Åtta av 11 appar är svåra att använda, varav tre är så otillgängliga att de kanske till och med är omöjliga att använda.

Vanliga problem som identifierades inkluderar bristande struktur och otillräcklig presentation av innehåll. Detta leder till att många användare hindras från att genomföra enkla vardagliga aktiviteter som att e-handla, köpa kollektivtrafikbiljetter eller teckna försäkringar.

Vad betyder det här för framtiden?

Den nya lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet träder i kraft den 28 juni 2025. Det innebär att e-handelsföretag, banker och andra tjänsteleverantörer kommer att behöva uppfylla strikta krav på tillgänglighet. På ETU hjälper vi företag att möta dessa krav och bidra till en mer inkluderande digital framtid.

Tillsammans för digital inkludering

Vi är glada över att bidra till PTS viktiga arbete med att skapa en mer tillgänglig och jämlik digital värld. Med detta uppdrag har vi fått möjligheten att belysa bristerna, men också peka på möjligheterna för företag att förbättra sina tjänster och nå en större målgrupp.

Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter (pressmeddelande från PTS)

Undersökning om tillgängligheten på privata aktörers webbplatser (rapporten)

Läs gärna även vår artikel om varför du som e-handlare ska satsa på digital tillgänglighet

Låt oss hjälpa dig på din tillgänglighetsresa

Vi på ETU har över 20 års erfarenhet inom digital tillgänglighet, och kan hjälpa dig med bland annat:

Användartester

Utbildningar inom tillgänglighet för dig och dina kollegor

Tillgänglighetsgranskningar

Stöd och support inom tillgänglighet

Tillgängliga dokument

Vill du veta mer om hur vi på ETU kan hjälpa dig att förbättra digital tillgänglighet och följa kommande lagkrav? Kontakta oss då redan idag på info@etu.se

Kontakta oss så berättar vi mer!

Är du osäker på ifall din webbplats är tillgänglig för alla? Kontakta oss för ett kravlöst möte, så kan vi guida dig för att komma i gång med din tillgänglighetsresa!

Foto på Linda Hovbrandt

Linda Hovbrandt

Key Account Manager, kundansvarig Båstad, Sundbyberg
Stina Johansson

Stina Johansson

Tillgänglighetsexpert Piteå
Till början av sidan
Snabbanslutning