PTS seminarium om tillgängliga webbplatser och appar samlade över 450 deltagare

Den 22 oktober arrangerade Post- och telestyrelsen (PTS) en heldag om de nya lagkraven på tillgänglighet för webbplatser och appar. Seminariet genomfördes tillsammans med AccessibleEU och Svenska institutet för standarder (SIS), och ETU var på plats.

De fysiska platserna var sedan länge fullbokade och totalt nåddes omkring 450 personer på plats och online under dagen – och betydligt fler har sett seminariet i efterhand.

Varför dagen var viktig

Sedan 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen (EU:s tillgänglighetsdirektiv/EAA). För många verksamheter innebär det att digitala tjänster ska uppfylla tydliga krav på tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Det gynnar alla användare – men kräver praktiskt arbete med processer, design, teknik och innehåll.

Innehåll och höjdpunkter

Under dagen fick deltagarna bland annat:
• En genomgång av de nya lagkraven för webb och app.
• Förståelse för PTS roll och hur tillsynen relaterar till praktiskt tillgänglighetsarbete.
• Inblick i hur standarder från SIS kan användas som stöd (till exempel WCAG).
• Användarperspektiv och konkreta exempel från aktörer som arbetar med tillgänglighet i vardagen.
• Goda möjligheter till nätverkande mellan bransch, offentlig sektor och experter.

Vår del handlade om att testa med riktiga användare

Under ETU:s seminariedel berättade Erika och Stina om hur användartester hjälper organisationer att upptäcka och åtgärda brister i både användbarhet och tillgänglighet.
Ett användartest ger en tydlig bild av vad som fungerar – och vad som behöver förbättras för att alla ska kunna använda en webbplats eller app på lika villkor.

Så går det till:

  • Vi testar tillsammans med personer med och utan funktionsnedsättning, ofta med sina egna hjälpmedel.
  • Du som kund är med och väljer vad som ska testas och vilket syfte testet ska ha.
  • Användarna får lösa konkreta uppgifter och uppmanas att ”tänka högt” under testet.
  • En testledare observerar, ställer frågor och dokumenterar vad som händer.
  • Resultatet sammanställs i en kort, konkret rapport med tydliga prioriteringar: måste, bör, kan åtgärdas.
  • Rapporten kopplas till WCAG och Vägledningen för webbriktlinjer och innehåller förslag som förbättrar upplevelsen för alla användare.
  • Resultatet kan även presenteras på ett möte där ni får möjlighet att ställa frågor.

Ett användartest ger insikter du inte får genom tekniska granskningar – det visar hur människor faktiskt upplever din webbplats, säger Stina Johansson, tillgänglighetsexpert på ETU.

Vår utgångspunkt är enkel: riktiga användare i riktiga situationer. Det är så vi hittar hinder – och gör skillnad, säger Erika Forssell, tillgänglighetsexpert på ETU.

Se inspelningen

Missade du seminariet eller vill du se något inslag igen? Här finns inspelningen från dagen där Erika och Stina medverkar:

Se filmen på YouTube i stället

Behöver du hjälp att uppfylla tillgänglighetslagen?

Det snabbaste sättet att minska risk och osäkerhet är att testa med användare – särskilt med personer som har olika funktionsnedsättningar.

Kontakta oss för ett anspråkslöst möte där vi diskuterar era webb- och apptjänster, och hur vi skulle kunna testa dessa med användare.

Läs mer om våra användartester

Fler tips hittar du på sidan Digital tillgänglighet – Inspiration och tips

Kontakta oss så berättar vi mer!

Vill du veta mer om hur du kan arbeta med tillgänglighet i din app eller e-tjänst – på riktigt? Hör av dig till oss. Vi hjälper dig gärna vidare.

Foto på Erika Forssell

Erika Forssell

Tillgänglighetsexpert Piteå
Stina Johansson

Stina Johansson

Områdeschef och tillgänglighetsexpert Piteå
Till början av sidan
Snabbanslutning