Att kämpa med läsbarheten på webben

Hanna har dyslexi, vilket innebär att hon har svårt att läsa och skriva. För henne är symboler och bilder enklare att förstå än text. Hanna representerar den gruppen som vi kallar för Läsning.

Foto på Hanna, som representerar gruppen med skriv- och lässvårigheter.

”Jag heter Hanna, och jag har dyslexi. Att läsa och skriva är något jag alltid har kämpat med. För mig kan en tät textmassa kännas överväldigande – som att försöka hitta en väg genom en tät skog utan karta. Symboler och bilder är mycket enklare för mig att förstå än en lång text.

När jag är online blir det tydligt vilka webbplatser som är anpassade och vilka som inte är det. Om texten är liten eller har dålig kontrast mot bakgrunden, blir det nästan omöjligt för mig att läsa. Komplicerade meningar och krångligt språk gör det ännu svårare. Det känns frustrerande när jag inte kan navigera en sida för att hitta den information jag behöver.

Det jag uppskattar mest är när texten är stor och lättläst, och när det finns tydliga rubriker och punktlistor som guidar mig. Om jag kan lyssna på texten i stället för att läsa, blir det mycket lättare. En enkel design och möjlighet att justera kontrast och textstorlek gör verkligen skillnad.

Jag vill kunna vara en del av den digitala världen på samma villkor som alla andra. När en webbplats är tydlig och användarvänlig, känner jag mig inkluderad och trygg. Det är då jag verkligen kan fokusera på innehållet i stället för att kämpa med formen.”

Läsnedsättningar kan orsakas av olika faktorer, som dyslexi, synnedsättning, kognitiva svårigheter eller språkliga utmaningar. Detta kan göra det svårt att förstå och bearbeta skriven text, påverka läshastighet och kräva anpassningar för att ta till sig textbaserat innehåll.

Utmaningar i digitala miljöer

Personer med lässvårigheter kan stöta på följande digitala hinder:

  • Text som är för liten eller har låg kontrast mot bakgrunden.
  • Komplicerat språk eller långa, svårlästa meningar.
  • Dåligt strukturerade webbplatser som saknar tydliga rubriker eller navigeringshjälp.
  • Formulär och andra interaktiva element som inte är anpassade.
  • Begränsad möjlighet att justera textstorlek, kontrast eller använda alternativa format som ljudfiler.

Lösningar och hjälpmedel

För att underlätta för personer med lässvårigheter bör digitalt innehåll vara:

  • Skrivet i ett enkelt och tydligt språk med korta meningar och lättlästa typsnitt.
  • Skriv det viktigaste först.
  • Organiserat med tydliga rubriker, punktlistor och tillräckligt stora texter med lagom kontrast.
  • Kompletterat med alternativa format, som ljudfiler eller lättlästa versioner.
  • Utformat för att tillåta anpassning av layout och text, till exempel att förstora eller ändra kontrasten.

Genom att tänka på dessa aspekter skapas en mer inkluderande digital miljö som är tillgänglig för fler.

Vill du veta mer?

Chatt på webben är en bra hjälp för personer med talnedsättning

Att leva med en motorisk nedsättning i den digitala världen

Låt inte synnedsättning vara ett hinder på webben

Att navigera på webbplatser med en kognitiv nedsättning kan vara klurigt

Digital tillgänglighet och hörselnedsättning

Personen i den här artikeln är en så kallad persona, och är alltså påhittad.
Vill du få reda på mer från “riktiga personer” kan du läsa vår artikel som heter Möt människan bakom tillgänglighetsbehoven.

Fler tips hittar du på sidan Digital tillgänglighet – Inspiration och tips

Vad innebär tillgänglighet – Ordlista

Kontakta oss så berättar vi mer!

Visste du att 13 procent av Sveriges befolkning har stora svårigheter att läsa och skriva? Och att 5-8 procent av dessa har dyslexi?

Är inte din webbplats tillgänglig för personer med läs- och skrivsvårigheter, kan du kontakta oss för ett kravlöst möte, via linda.hovbrandt@etu.se så kan vi guida dig för att komma i gång med din tillgänglighetsresa!

Foto på Linda Hovbrandt

Linda Hovbrandt

Key Account Manager, kundansvarig Båstad, Sundbyberg
Stina Johansson

Stina Johansson

Tillgänglighetsexpert Piteå
Till början av sidan
Snabbanslutning