Möt människan bakom tillgänglighetsbehoven

Hur är det att leva med Aspergers syndrom och ADD, att vara blind eller att ha en motorisk nedsättning och samtidigt jobba med digital teknik? Här introducerar vi dig för tre individer som illustrerar vikten av digital tillgänglighet på ett kraftfullt sätt.

I dagens digitala ålder, där tekniken utvecklas i en rasande takt, är digital tillgänglighet inte längre en förmån, utan en absolut nödvändighet. Det handlar inte bara om att erbjuda en bättre användarupplevelse, utan om att ge alla människor, oavsett deras förmågor och funktionsnedsättningar, tillgång till samma möjligheter och information.

Möt Jenny med Aspergers syndrom och ADD

Jenny har Aspergers syndrom och ADD, vilket innebär att hon kan ha svårigheter att hantera sensorisk överbelastning och koncentration. Jenny fick sina diagnoser Aspergers syndrom och ADD när hon var 35 år. Jenny är väldigt duktig på att se logiska mönster och lösa puzzel, men hon har lågt arbetsminne, vilket kan innebära svårigheter med att till exempel komma ihåg vad hon ska hämta när hon går ett rum till ett annat.

”Och så kommer jag inte på vad jag skulle hämta för att det har försvunnit därför att tankarna spinner på.”

Jenny jobbar idag som konsult och föreläsare inom neuropsykiatrin. Hon jobbar även inom äldreomsorgen, och är ordförande för Attention Gotland.

Digital tillgänglighet innebär för Jenny att webbplatser och appar måste vara tydliga, enkla och anpassningsbara. Genom att möjliggöra för Jenny att använda digitala resurser på sina egna villkor, öppnar vi upp för hennes unika perspektiv och färdigheter. Jenny är inte bara en konsument av information, utan en potentiell innovatör som, med rätt stöd, kan berika vår digitala värld.

Film som förklarar hur det är för Jenny att leva med Aspergers syndrom och ADD

Möt Mikael som är blind sedan födseln

Mikael är blind sedan födseln och förlitar sig på skärmläsare och andra hjälpmedel för att interagera med digitala innehåll.

Mikael jobbar som mjukvaruutvecklare inom webb och back end. När han ska använda digital teknik, som till exempel en dator eller en mobiltelefon, använder han syntetiskt tal och punktskrift. För att dessa ska fungera, använder han en skärmläsare som läser upp innehåll på skärmen.

Digital tillgänglighet för Mikael innebär att webbplatser och appar måste vara korrekt strukturerade och innehålla textbaserad information som hans skärmläsare kan tolka. Genom att se till att allt innehåll är beskrivande och navigerbart, skapar vi inte bara en bättre användarupplevelse för Mikael, utan ger honom också möjlighet att delta fullt ut i samhället, oavsett om det handlar om att söka arbete, studera eller helt enkelt njuta av kulturella och underhållande resurser online.

”Det krävs ju ganska mycket för att man faktiskt ska förstå.”

Film som visar hur Mikael som är blind navigerar på en webbplats

Möt Jessica som har en motoriskt nedsättning

Jessica har en motorisk nedsättning som påverkar hennes rörelseförmåga. Muskelsjukdomen har gjort henne svag i större delen av kroppen.

För henne är digital tillgänglighet en fråga om att använda teknologi på ett sätt som är anpassat till hennes behov. Det kan innebära att hon behöver alternativa inmatningsmetoder, större interaktiva ytor eller stöd för röststyrning. Genom att erbjuda flexibla och anpassningsbara gränssnitt, ger vi Jessica möjlighet att kommunicera, handla och vara produktiv på ett sätt som annars skulle vara mycket svårare.

”Det är inte så himla svårt att göra okej tillgänglighet på webben.”

Jessica arbetar som politisk sekreterare, och hon jobbar mycket med webben och kommunikation. De hjälpmedel som Jessica behöver i vardagen är framför allt sin weberstol, och vid datorn behöver hon en läppstyrd mus och ett skärmtangentbord för att kunna skriva. Hon rör musen genom små rörelser med läpparna. Hon primärklickar genom att suga ur, och sekundärklickar genom att blåsa lite lätt i den. Hon klickar genom att suga och blåsa helt enkelt.

”Testa sidorna ordentligt med användare som faktiskt använder hjälpmedel.”

Film som visar hur Jessica med sin motoriska nedsättning gör för att navigera på en webbplats

Låt oss hjälpa dig med din digitala tillgänglighet!

Genom att följa de riktlinjer och standarder som finns tillgängliga, och anpassa vår digitala närvaro till människor som Jenny, Mikael och Jessica, skapar vi inte bara en mer inkluderande och rättvis värld, utan också en lönsam sådan.

Med vår kompetens inom digital tillgänglighet kan vi inte bara hjälpa organisationer att uppfylla sina rättsliga skyldigheter utan också öppna dörren till nya marknader och kunder.

Tillgängliga dokument

Tillgänglighetsgranskningar

Användartest

Stöd och support inom tillgänglighet

Vi har även en Lärplattform med sju kurser där vi i steg-för-steg i text- och videoformat lär dig hur du ska arbeta med dina dokument för att få dem tillgängliga.
ETU Lärplattform – ditt digitala uppslagsverk

Låt oss tillsammans göra den digitala världen till en plats där alla kan delta, oavsett deras förmågor och funktionsnedsättningar.

Följ oss i sociala medier!

ETU på Facebook
ETU på Instagram
ETU på LinkedIn

Foto på Linda Hovbrandt

Linda Hovbrandt

Key Account Manager, kundansvarig Båstad, Sundbyberg

Stina Johansson

Tillgänglighetsexpert Piteå
Till början av sidan
Snabbanslutning