Att jobba med alternativtexter i sociala medier

Alternativtexter (även förkortat Alt-texter) är viktiga för tillgänglighet, användarupplevelse och SEO. Här är några bästa praxis för att skriva alt-texter för dina bilder i sociala medier.

Skriv dina alt-texter korrekt

En bild säger mer än tusen ord, säger ordspråket. Och det stämmer ju. En bild till ditt inlägg förstärker texten och kan förmedla känslor och tankar. Men bilder funkar endast för personer som kan se. Den som inte kan se din bild, behöver du hjälpa, genom att beskriva bilden, vilket du gör genom att skriv in en alt-text (alternativtext).

Här kommer några tips på vad du ska tänka på när du skriver dina alt-texter:

Var beskrivande och tydlig

Alt-texten bör snabbt förklara vad bilden handlar om. Inkludera gärna “vem”, “vad” och “var” om det är relevant. Undvik kreativa eller subjektiva detaljer.

I stället för “en bild på en kvinna som skriver på en bärbar dator” kan du skriva “en kvinna som skriver på en bärbar dator”. Undvik alltså onödig information som ”en bild av”, eller ”detta är”, eftersom det ändå presenteras av skärmläsaren, och därför bara blir dubbel uppläsning.

Alt-texten hjälper användare med skärmläsare eller långsamma internetanslutningar att förstå innehållet. Se till att den ger viktig information. Gå hellre rakt på sak, i ställer för att bädda in informationen med ”lulliga” ord.

Använd korrekt stavning och grammatik

Alt-texten bör vara korrekt skriven och lätt att förstå. Din alternativtext läses även av sökmotorerna, så att stava dessa korrekt är lika viktigt som att stava all övrig text korrekt.

Håll beskrivningen kort – eller komplettera med bildbeskrivning

Alt-texter i sociala medier har en maxgräns på 120 tecken. Har du mer att säga om bilden kan du med fördel lägga in en så kallad bildbeskrivning i texten i stället, eller som komplement. Inled då gärna med texten ”Bildbeskrivning:” innan din informerande text. En bildbeskrivning kan alla ha nytta av, speciellt när det gäller komplicerade bilder eller när du vill peka på något särskilt som läsaren kanske annars missar, eftersom den kan ses av alla. Alternativtexten läses ju enbart upp av skärmläsare.

”Finns det inget att säga om bilden – var tyst”

Vi brukar säga “Finns det inget att säga om bilden – var tyst”, vilket kanske är det viktigaste rådet vi kan ge dig som skriver alt-texter när det kommer till webben. Ifall bilden inte tillför något (så kallade icke meningsbärande bilder), ska alt-text inte skrivas ut. Bilder som enbart har en dekorativ funktion klarar sig ofta bra utan alt-text. Ge dem då i stället en tom alt-text, alt=””.

För sociala medier är det lite annorlunda. Här är det bäst att alltid lägga till en beskrivande alt-text för bilder. Om du glömmer att lägga till en alt-text, kommer de flesta sociala medieplattformar inte automatiskt lägga in en tom alt-text. I stället kommer bilden att vara utan alt-text, vilket kan påverka tillgängligheten för användare med skärmläsare.

Så se därför till att alltid inkludera en relevant och kortfattad alt-text när du delar bilder på sociala medier för att förbättra användarupplevelsen och tillgängligheten!

Facebook

För att lägga till alternativ text (alt-text) på bilder i dina Facebook-inlägg, följ dessa steg:

På datorn

  • Klicka på “Starta ett inlägg” längst upp på din Facebook-tidslinje.
  • Välj bildikonen och ladda upp den önskade bilden.
  • När bilden visas, klicka på “Redigera” i det övre vänstra hörnet.
  • Klicka på “Alternativ text” i menyn till vänster.
  • Välj “Anpassad alternativ text” och skriv in en beskrivning av bilden i textfältet.
  • Klicka på “Spara” längst ner i fönstret.

På mobilen

  • Ladda upp bilden till ditt inlägg.
  • Tryck på de tre punkterna längst upp till höger på bilden.
  • Välj “Redigera alternativ text”.
  • Skriv en kort beskrivning av bilden och tryck på “Klar”.

Instagram

För att lägga till alternativ text (alt-text) på bilder i dina Instagram-inlägg, följ dessa steg:

På mobilen

  • Skapa ett nytt Instagram-inlägg som vanligt.
  • Ladda upp bilden eller videon.
  • I förhandsgranskningen, tryck på “Avancerade inställningar” längst ned.
  • Välj “Skriv alternativ text” och skriv en kort och beskrivande text för bilden.
  • Tryck på “Klar”.

Linkedin

För att lägga till alternativ text (alt-text) på bilder i dina LinkedIn-inlägg, följ dessa steg:

På datorn

  • Klicka på “Starta ett inlägg” längst upp på din LinkedIn-tidslinje.
  • Välj bildikonen och ladda upp den önskade bilden.
  • När bilden visas, klicka på “Lägg till beskrivning”.
  • Skriv en kort beskrivning av bilden i fältet för alternativ text (max 120 tecken).
  • Klicka på “Spara” i alternativ text-fältet.

På mobilen

  • Ladda upp bilden till ditt inlägg.
  • Tryck på “ALT” under bilden.
  • Skriv en beskrivning av bilden och tryck på “Klar”.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Läs mer om vilka utbildningar vi kan erbjuda dig inom digital tillgänglighet

Fler tips hittar du på sidan Digital tillgänglighet – Inspiration och tips

Vad innebär tillgänglighet – Ordlista

Kontakta oss så berättar vi mer!

Med över 20 år i branschen kan vi snabbt hjälpa dig på banan inom digital tillgänglighet. Tveka inte att höra av dig till oss så guidar vi dig i ditt tillgänglighetsarbete!

Foto på Linda Hovbrandt

Linda Hovbrandt

Key Account Manager, kundansvarig Båstad, Sundbyberg
Stina Johansson

Stina Johansson

Tillgänglighetsexpert Piteå
Till början av sidan
Snabbanslutning