Nu var det banne mig dags för förändring!

Läs historien om Annica Smedbergs idé till den perfekta necessären, som fick henne att starta ett eget varumärke.

För nästan ett år sedan startade Annica Smedberg upp sitt nya företag och varumärke CharlottLinnéa. Hon kände att hon tröttnat på att jobba för andra, och ville ha något eget. Något som hon själv bestämde över, och som gav energi.

Annica kom i kontakt med ETU via Arbetsförmedlingen i samband med att hon angav att hon ville starta eget, och formellt sett blev arbetssökande. Vilket egentligen inte stämmer helt, för som entreprenör blir man aldrig utan arbete – det finns alltid ett jobb som man kan göra under tiden, och jag jobbade då inom vårdrelaterade yrken för att få fortsatt inkomst, säger Annica. Hon var fast bestämd att hon ville starta ett eget bolag, och hade allt fokus på det.

På ETU fick hon hjälp av Helene Johansson, som är rådgivare och mentor. Det handlade mycket om att få en ordentlig bedömning av både affärsidé och affärsplan. Det är svårt att veta innan man startar upp, hur mycket pengar man kommer kunna dra in. Det kostar en hel del att bygga upp något nytt, med både hemsida, webbshop, filmfotografer, sociala medier och annat, som man kanske inte tänker på innan.

Många av dessa initiala frågor som jag hade, kunde jag ventilera med Helene på ETU, och det stödet betyder mycket när man startar upp något nytt.

“Att få hjälp av någon som vet hur det är starta eget företag, som kan fila på affärsplanen, och berätta om de fällor som finns där ute är värdefullt. Jag vill rikta ett stort tack till Helene på ETU – stödet var enormt och betyder mycket!”

Annica Smedberg, CharlottLinnéa

Så gick det till

Hela idén till den perfekta necessären kom en dag i Shanghai efter att Annica checkat in på ännu ett hotell och skulle packa upp sina personliga skönhets- och hygienprodukter. Det var som vanligt K A O S – allt låg huller om buller i flera mindre necessärer i olika format, färger och kvalitéer. Några av dem hade definitivt sett bättre dagar. Det var då hon tänkte “NEJ! Nu räcker det! Big NO till alla mina gamla necessärer!”

Hon började skissa på ”Diamond”; den funktionella, snyggt designade och högkvalitativa necessären – som skulle rymma precis lagom mängd personliga produkter. Helt enkelt en välorganiserad vän i hemmet eller på resan, i så robust kvalitet att den ska hålla i många år.

Väl hemma inser Annica att hon inte vill gömma undan ”Diamond”, som blivit hennes nya favoritnecessär, som hon annars brukar göra med sina andra necessärer. Den fick stå framme på sminkbordet eller i badrummet – färdigpackad att ta med till gymmet, en övernattning eller på resan. Annica stannade inte vid ”Diamond”, utan kompletterade snabbt sortimentet med flera lika funktionella och högkvalitativa produkter i samma snygga design. En komplett serie väskor och accessoarer att förgylla resa och vardag med – och där var hon igång – med sin resa mot ett eget varumärke!

Läs hela berättelsen, och beställ din egen nya favoritnecessär, på www.charlottlinnea.com

Tips till andra som går i tankarna att starta eget

  • Gör en riktig affärsplan, ta med allt från början – både stort och smått.
  • Ta hjälp av andra – det är väldigt tryggt att få hjälp av någon som ETU. Själv känner jag att jag hade gjort hemläxan väldigt bra, men det känns ändå skönt att ha någon att bolla med.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Foto på Helene Johansson

Helene Johansson

Affärsrådgivare Göteborg, Pumpgatan
Foto på Peter Ewertson

Peter Ewertson

Ansvarig för entreprenörskap, affärsutveckling Sundbyberg