Intervju med Susanne, blind användare

Läs hur det är för Susanne i hennes vardag, och vad hon anser är viktigt på webben för att hon ska hitta det hon söker.

Susanne föddes med en ögonsjukdom som gjorde att hennes syn successivt blev sämre. När hon var 25 år försvann synen helt, och idag kan Susanne inte se någonting alls.

I vardagen

Eftersom Susanne tidigare haft syn, om än en dålig sådan, så jämför hon sin vardag med hur den var tidigare, och hon tycker generellt att allt blivit jobbigare och tar längre tid. Hon tycker att tekniken i hemmet utvecklas för långsamt, och önskar fler tillgänglighetsanpassade appar till hushållets maskiner. Hon har till exempel en app för att tända lamporna i huset, men varför berättar inte appen om ljusen är tända eller släckta i huset innan hon ska gå iväg? Hennes kaffemaskin, diskmaskin och spis kan hon inte använda eftersom det är touchknappar på dem. Hon undrar varför inte dessa maskiner bara kan berätta för henne vilka knappar hon trycker på, eller vilken temperatur som spisplattan är satt på i reglaget?

För att förenkla i vardagen har Susanne ett Edit-program i sin dator, där hon kan skriva egna små lappar, som skrivs ut som punktskrift på en tunn, genomskinlig tejp. Dessa små tejplappar sätter hon upp överallt i huset, på burkar, förpackningar och hyllor, så hon vet var allt står. Hon har till och med satt tejpbitar med blindskrift på alla läppstift, och dessa har hon matchat med rätt ögonskugga, som följer samma färgton. Hon menar att bara för att hon själv inte kan se, så behöver man ju inte se sämre ut inför andra.

Digital tillgänglighet

På frågan vad tillgänglighet betyder för Susanne, så tänker hon främst på vad som sker inom den digitala utvecklingen. Datorn är hennes absolut viktigaste verktyg, där hon har ordning och reda, och alla mappar och filer är strukturerade. Hon älskar Dropbox, eftersom hon där kan lagra filer, bilder och filmer från samtliga enheter, som dator, telefon och Ipad. På Dropbox kan hon sedan döpa om filerna så hon kan hitta tillbaka till dem igen vid senare tillfälle. Det går ju inte att döpa om en bild som ligger i telefonen – och hur ska jag då kunna hitta tillbaka till den, frågar hon? Hon tycker så klart inte att det är så kul med bilder, men det är fantastiskt med filmer där hon till exempel kan höra sina barnbarn prata och skratta.

I datorn använder hon skärmläsaren Jaws, och i telefonen, som är en Iphone, använder hon Voiceover.

På webben

När jag frågade henne om vad som kännetecknar bra och dåliga funktioner i appar och på webbplatser, så menar hon att allt handlar om tekniken och programmeringen bakom. Är inte funktionen uppbyggd på rätt sätt, kan inte Jaws läsa upp innehållet korrekt, och då lämnar hon sidan eller appen direkt.

Startsidan, sökfunktionen, och navigeringen måste funka ordentligt på en webbplats. Det är också otroligt viktigt med rätt struktur på rubriker, eftersom det är det jag behöver för att sortera innehåll i min skärmläsare.

Test med användare

Susanne menar att det är viktigt för en webbplatsägare att hela tiden testa av sin webbplats med ”riktiga användare” som har olika funktionsnedsättningar och verkliga problem – vilket ju är det som hon också gör – tillsammans med oss här på ETU. Susanne har god datorvana och kan snabbt avgöra ifall en webbplats håller tillräckligt bra tillgänglighet för att kunna hämta information eller beställa varor, vilket gör att hon är en väldigt uppskattad testare för oss, och vi har haft ett gott samarbete i många år.

Läs mer om hur vi på ETU gör granskningar och test med användare

Foto på Linda Hovbrandt

Linda Hovbrandt

Key Account Manager, kundansvarig Båstad, Sundbyberg
Foto på Stina Johansson

Stina Johansson

Tillgänglighetskonsult Piteå