Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.
Jag förstår

Kriterier för tillgänglig e-handel

ETU genomförde under 2013 en studie där syftet var att hitta kriterier för en tillgänglig e-handel. Kriterierna togs fram genom att vi bland annat testade webbplatser som oriflame.com, tretti.se och netonnet.se med användare. Studien har några år på nacken men är fortfarande giltig och hjälper absolut dig som har eller ska utveckla en webbplats för e-handel.

Inom e-handeln ställs det krav på ett nära samspel mellan många kompetenser. Vårt lilla men viktiga bidrag är expertkunskap inom tillgänglighet. För oavsett målgrupp så är människor olika. Vår roll är att plana ut hinder och bidra till att skapa shoppingfavoriter hos en större del av målgruppen. Helt enkelt att säkerställa butikslösningar som både stimulerar konverteringsgrad och välkomnar många fler.

En liten insats som gör stor skillnad


Säljframgång bygger på en förståelse för kundens behov och beteende, oberoende av vad eller var vi säljer. Det är där vi kan göra skillnad. Med små medel hjälper vi till att forma butiker som välkomnar och leder många fler än de vana shopparna till köp. Oftast handlar det om en liten insats i förhållande till effekten. Vi kan exempelvis hjälpa till att genomföra användartest, vara med vid utveckling av ny webbplats.

Resultat av studien - kriterier för tillgänglig e-handel och goda exempel


E-handel för alla med goda exempel (PDF, nytt fönster )

E-handel för alla - korta kriterier (PDF, nytt fönster)